Page 8 - Oktobermagazine
P. 8

Native American Woman

SQUAW

In de blanke wereld bestaat meestal een nogal stereotype beeld van de rol van de vrouw in de Indiaanse
wereld, gebaseerd op verkeerde interpretaties en misverstanden.
Alleen het woord squaw al, dat wereldwijd wordt gebruikt als benaming voor Indiaanse vrouwen, is daar een goed
voorbeeld van.
Squaw is een scheldwoord dat door stammen aan de oostkust wordt gebruikt voor vrouwen van een
vijandige stam. Dit werd opgepikt door de eerste kolonisten en zo is het gebleven.

VROUWEN VAN DE PRAIRIE

Weinigen weten van de realiteit van de Indiaanse vrouwen in vroeger eeuwen op de vlakten.
Zij was een kind van de natuur, zij was geliefd, gerespecteerd en beschermd door de stam.
Als jong meisje was zij een schat van haar familie en de stam, later een prijs voor de jonge man.
Als moeder zorgde zij samen met haar echtgenoot voor de continuïteit van de stam.

Zij is de stille en mooie bloesem van de prairie die op de manier van de maan tot vrouw wordt, tot volle schoon-
heid. Warme bruine huid in zacht leer. Het zal niet lang duren of zij zal
de draagster zijn van nieuwe generaties. Van mensen en van de natu-
ur. Als moeder is zij het middelpunt van de magische cirkel, dat was de
manier van de mensen. Maker van voedsel en warme kleren.
Uitspraak van een 92-jarige Lakota man: ¨Het is belangrijk om goed te
zijn voor vrouwen als we in de kracht van ons leven zijn, want we
moeten onder hun handen zitten aan beide inden van ons leven!¨

BELANGRIJKE ROL

Wie zich verdiept in het leven van de Lakota's zal ontdekken dat de
vrouw een heel belangrijke rol speelt zowel in de religie als in het dage-
lijkse leven.
De Zeven Heilige Riten, waarop het hele religieuze leven van de Lakota's is gebaseerd, werd hen door een vrouw
gebracht, namelijk Wit Bizonkalf Vrouw, die ook de heilige pijp aan de Lakota schonk.
Dat vrouwen minder deelnemen aan ceremonies kwam niet omdat zij als ondergeschikt werd gezien, maar omdat
vrouwen als sterker worden beschouwd.
Zij zijn de scheppers van nieuw leven.
Daarom hadden zij het minder nodig om aan ceremonies deel te nemen.
Als voorbeeld dient de zweethut-ceremonie.
Weliswaar nemen ook vrouwen hieraan deel, maar in mindere mate dan de mannen.
Men beschouwt de menstruatie als een maandelijkse reinigingsproces voor de vrouw.
Dit is ook de reden waarom zij zich in die periode afzijdig moet houden van b.v. de zweethut en andere ceremo-
nies.

GEEN ONDERDRUKKING

Het pre-reservaatsleven was gebaseerd op wederzijdse afhankelijkheid. In de strijd om het bestaan hadden man en
vrouw elkaar nodig en was er geen sprake van discriminatie of onderdrukking.
Ieder vervulde zijn of haar taken in praktisch en religieus opzicht. Het hele leven was geregeld tot in de kleinste
details door de lessen die Wit Bizonkalf Vrouw aan de Lakota's heeft gebracht.

                                                      Naar index pagina

                                                                             8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13